III E BS – MATEMATYKA
05.06; 19.06
11/12_Temat: Średnia arytmetyczna i średnia ważona danych statystycznych.
1 godzina
- przeczytaj teorię ze strony 291 i zapisz w zeszycie ramkę ze strony 291
- na podstawie Przykł.13/291 wykonaj Ćw.13/292
- przeanalizuj Przykł.14/292 i na jego podstawie zapisz w ramce z legendą ogólny wzór na średnią ważoną; wykorzystaj z tego przykładu oznaczenia wag oraz oznaczenie średniej (JEŚLI NIE BĘDZIESZ POTRAFIŁ/A TEGO WYKONAĆ, ODNAJDŹ W INNYCH ŹRÓDŁACH – NP. INTERNET – GOTOWY WZÓR NA ŚREDNIĄ WAŻONĄ I ZAPISZ GO W ZESZYCIE W RAMCE WRAZ Z LEGENDĄ – Z JEGO OPISEM)
2 godzina
- przypomnij sobie wzór na średnią ważoną
- na jego podstawie i na podstawie Przykł.14/292 wykonaj Ćw.14/293
- na podstawie Przykł.15/293 wykonaj Ćw.15/293
- na podstawie Przykł.16/294 wykonaj Ćw.16/294
.......................................................................................................................................................................
22.05; 29.05
9/10_Temat: Mediana zestawu danych statystycznych.
1 godzina:
- przeczytaj teorię ze strony 287 w podręczniku i zapisz do zeszytu dolną zieloną ramkę str.287
- wykonaj Ćw.8/288
- na podstawie Przyk.9/288 wykonaj Ćw.9/288
- na podstawie Przyk.10/288 wykonaj Ćw.10/289
2 godzina:
- przypomnij teorię z poprzedniej lekcji
- na podstawie Przyk.11/289 wykonaj Ćw.11/289
- na podstawie Przyk.12/290 wykonaj Ćw.12/290
.......................................................................................................................................................................
15.05
8_Temat: Odczytywanie i interpretacja przedstawionych danych.
- PROSZĘ PRZYPOMNIEĆ SOBIE WIADOMOŚCI Z POPRZEDNIEJ LEKCJI
- na podstawie Przykł.5/283 wykonaj Ćw.5/283
- na podstawie Przykł.7/284 (nie wiem, czy w tym miejscu u Was nie ma przesunięcia numeracji przykładów i ćwiczeń – podaję, jak jest zapisane w mojej wersji podręcznika; strony powinny się zgadzać) wykonaj Ćw.6/284
- na podstawie Przykł.8/284 wykonaj Ćw.7/285
PROSZĘ NIE ZAPOMNIEĆ O WYKONYWANIU PISEMNYCH OBLICZEŃ PRZY WYKONYWANIU ĆWICZEŃ, DOPIERO PÓŹNIEJ PROSZĘ SPRAWDZIĆ ROZWIĄZANIE Z ODPOWIEDZIAMI
.......................................................................................................................................................................
08.05
7_Temat: Sposoby prezentacji problemów w statystyce.
- rozpoczynamy nowy dział ELEMENTY STATYSTYKI OPISOWEJ
- proszę uważnie przeczytać teorię ze strony 279-281
- na podstawie Przykł.2/280 i Przykł.3/281 proszę wykonać Ćw.2/280 i Ćw.3/281
- na podstawie Przykł.4/281 proszę wykonać Ćw.4/282
.......................................................................................................................................................................
24.04
6_Temat: Walec i stożek – powtórzenie i utrwalenie wiadomości cd.
- przypomnijcie sobie wiadomości z podręcznika o funkcjach trygonometrycznych; strony: 98-115
- na podstawie Przykładu 2 str.270 wykonajcie Ćwiczenie 4a,b/270
(jeśli nie potrafisz wykonać powyższego Ćw.4/270, wykonaj STARANNIE duże rysunki pomocnicze do zadań
18.13/278 i 18.14/278 – rysunki są obok treści tych zadań)
- następnie proszę rozwiązać Ćwiczenie 9 str.273
.......................................................................................................................................................................
17.04
5_Temat: Pole powierzchni wielokątów i objętość graniastosłupa – powtórzenie.
- przypomnij sobie wzory na pola powierzchni poszczególnych wielokątów oraz wzór na objętość dowolnego graniastosłupa prostego
- narysuj dowolną figurę zbudowaną z jednego: (1) kwadratu, (2) prostokąta, (3) trójkąta, (4) trapezu, (5) równoległoboku, (6) rombu i (7) deltoidu (rysunek i całe polecenie możesz wykonać na dużej kartce A4 np. od ksero);
- zmierz odpowiednie odcinki poszczególnych wielokątów, zapisz je i oblicz pola poszczególnych figur, a także oblicz pole powierzchni całkowitej powstałej figury (pamiętaj o ujednoliceniu jednostek długości wszystkich odcinków – wszystkie długości muszą być wyrażone w centymetrach lub np. w milimetrach)
- następnie oblicz objętość graniastosłupa prostego, którego podstawą jest narysowany przez ciebie poprzednio wielokąt, wiedząc też, że wysokość tego graniastosłupa wynosi 10,5cm.
- zdjęcie swojej pracy wyślij do sprawdzenia.
.......................................................................................................................................................................
03.04
4_Temat: Walec i stożek – powtórzenie i utrwalenie poznanych wiadomości.
Rozwiąż poniższe zadania. Przykłady rozwiązanych zadań można znaleźć w podręczniku lub w Internecie.
ZADANIA NA MAKSYMALNĄ OCENĘ 4:
Zadanie 1.
Oblicz objętość i pole powierzchni całkowitej brył:
a) walca o promieniu podstawy 3 cm i wysokości 10 cm
b) stożka o promieniu podstawy 6 cm, wysokości 8 cm i tworzącej 10 cm.
Wykonaj odpowiednie rysunki. Podaj wzory i wykonaj potrzebne podstawienia oraz przekształcenia. Przyjmij, że π(pi)=3,14. Wynik zaokrąglij do całości. Nie zapomnij o jednostce w wyniku.
Zadanie 2.
Oblicz wysokość walca o objętości 108π (108 pi) cm sześciennych i promieniu podstawy o długości 6cm.
JEŚLI CHCESZ WYŻSZĄ OCENĘ, MAKSYMALNIE 6, ROZWIĄŻ TEŻ PONIŻSZE ZADANIA (ile potrafisz):
Zadanie 3.
Kąt przy wierzchołku przekroju osiowego stożka ma miarę równą 90 stopni, a długość tworzącej jest
równa 2cm. Oblicz objętość i pole powierzchni stożka.
Zadanie 4.
Pole przekroju osiowego walca wynosi 12 cm kwadratowych, a tangens kąta nachylenia przekątnej tego przekroju do płaszczyzny podstawy walca jest równy 3 cm. Oblicz objętość tego walca.
Zadanie 5.
W stożku tworząca równa 10cm jest nachylona do płaszczyzny podstawy pod kątem 60 stopni. Oblicz objętość i pole powierzchni stożka.
Zadanie 6.
Powierzchnia boczna walca po rozwinięciu jest prostokątem, którego przekątna tworzy z bokiem przystającym do wysokości kąt 30 stopni. Oblicz pole powierzchni i objętość walca, jeśli jego podstawa ma obwód 12π (12pi).
.......................................................................................................................................................................
27.03
3_Temat: Stożek, jego pole powierzchni i objętość (2).
- czytamy teorię z podręcznika dotyczącą tylko objętości stożka
- zapisujemy w zeszycie część teoretyczną (ramki, uwagi dotyczące objętości stożka)
- zapoznajemy się z przykładami obliczania objętości stożka w podręczniku
- rozwiązujemy trzy przykłady lub zadania na obliczanie objętości stożka (WAŻNE: PROSZĘ W ZESZYCIE ZAPISAĆ TREŚĆ ROZWIĄZYWANEGO ZADANIA)
- jeżeli w podręczniku uznacie zadania za trudne dla was, proszę rozwiązać zadania z innego źródła (proszę to źródło zapisać pod treścią zadania)
20.03
2_Temat: Stożek, jego pole powierzchni i objętość (1).
- czytamy teorię z podręcznika dotyczącą tylko pola powierzchni stożka
- zapisujemy w zeszycie część teoretyczną (ramki, uwagi dotyczące pola powierzchni stożka)
- zapoznajemy się z przykładami obliczania pola powierzchni stożka w podręczniku
- rozwiązujemy trzy przykłady lub zadania na obliczanie pola powierzchni stożka (WAŻNE: PROSZĘ W ZESZYCIE ZAPISAĆ TREŚĆ ROZWIĄZYWANEGO ZADANIA)
- jeżeli w podręczniku uznacie zadania za trudne dla was, proszę rozwiązać zadania z innego źródła (proszę je zapisać pod treścią zadania)
13.03
1_Temat: Walec, jego pole powierzchni i objętość (2).
Proszę powtórzyć część teoretyczną z powyższego tematu, a następnie w dowolnym podręczniku lub innym źródle wyszukać cztery zadania na obliczanie pól powierzchni i objętości walca.
Treści zadań przepisujemy do zeszytu, a następnie rozwiązujemy te zadania też w zeszytach przedmiotowych z matematyki.